ŁAŃCUCH DOSTAW

Published by: 0

Wiele firm, przedsiębiorstw czy nawet wielkich koncernów szuka sposobu na to, aby zdobyć jak największy udział w rynku i przez to osiągać jak największe zyski. Trzeba jasno powiedzieć, że nadrzędnym działaniem każdego podmiotu gospodarczego jest zarabianie pieniędzy (oczywiście poza organizacjami non profit). Dbałość jakość i zadowolenie klienta lub najniższa cena to tylko strategie, dzięki którym firmy starają się osiągnąć przewagę konkurencyjną. Ciągłe obniżanie kosztów produkcji w obliczu walki o rynek zmusza przedsiębiorców do szukania oszczędności.

Na czym polega łańcuch dostaw

Jednym ze sposób na obniżenie produkcji dóbr lub wykonywania usług stała się koncepcja łańcucha dostaw. W odróżnieniu od klasycznego pojmowania przedsiębiorstwa jako samoistnego bytu, w łańcuchu dostaw organizacja jest postrzegana w kontekście swoich kooperantów. Mówiąc o łańcuchu dostaw mamy na myśli firmę wraz z jej dostawcami oraz odbiorcami, aż po klienta końcowego. Koncepcja ta bierze pod uwagę cały cykl powstawania produktu: od pozyskania surowca, jego przetworzenie, przez wyprodukowanie podzespołów ich montaż w wyrób gotowy, aż po sprzedaż i dostawę do klienta. Nie można zapomnieć również o serwisie i ewentualnej obsłudze reklamacji.

Komórki w łańcuchu dostaw

Istotą łańcucha dostaw jest optymalizacja procesów transportu i magazynowania. Bardzo często działy logistyki w firmach są sprzężone w jedne dział łańcucha dostaw. Każdy z podległych departamentów odgrywa ważną rolę w procesie przepływu materiałów: zakupy, magazyn surowców, logistyka wewnętrzna, planowanie, magazyn wyrobów gotowych i dział sprzedaży i spedycji. W obrębie jednej firmy są to osobne działy, ale w przypadku mniejszych podmiotów każdy z tych etapów jest (lub może być) realizowany przez poszczególne przedsiębiorstwa.

Łańcuch dostaw – przewaga dzięki przemyślanym rozwiązaniom

Liderzy w tej dziedzinie, dzięki zoptymalizowaniu procesów logistycznych rocznie oszczędzają miliony. Niedotrzymanie terminów dostaw, nadprodukcja, przetrzymywanie zbędnych zapasów są podstawowymi stratami w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem. Skoordynowane zarządzanie procesami logistycznymi przez firmę lidera w łańcuchu dostaw pozwala na produkcję lub wykonywanie usług bez zbędnych operacji, nie generując strat i nie ponosząc niepotrzebnych kosztów.

W fabryce Porsche wszystkie komponenty są dostarczane na określony czas, niemal na linie produkcyjną. Komponenty i podzespoły nie zalegają na magazynie, przez co Porshe oszczędza przestrzeń magazynową. Jak się okazuje, obecnie to właśnie powierzchnia magazynowa stanowi największy problem dla firm i korporacji – każdemu brakuje przestrzeni. Porshe swoje zapasy przerzucił na poddostawców, lecz aby bez problemów produkować swoje superauta, musi tak współpracować z partnerami, aby podzespoły zawsze na czas przyjeżdżały do fabryki.
W koncepcji łańcucha dostaw przewoźnicy odgrywają kluczowa rolę. Bardzo często od ich terminowości zależy ciągłość produkcji w wielkich zakładach. Dlatego tak ważna jest kwestia terminowości, aby nie zerwać żadnego z przęseł łańcucha.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *